Страницы

Слайдер фотографій

Методичні рекомендації щодо адаптації учнів 1 – х класів до шкільного навчання для вчителів, батьків

Вступ до школи і молодший шкільний вік є важливим етапом життєвого шляху дитини. Оскільки школа – це не лише навчальний процес, а й важлива площина життя зростаючої особистості.
Людям, які працюють з першокласниками, важливо мати уявлення не лише про систему знань, умінь та навичок, з якими діти прийшли до школи, а й про їхні очікування, бажання, наміри, переваги, уявлення про самих себе та своє місце серед інших.

Початок навчання дитини в першому класі – складний і відповідальний етап. Адже дуже багато змін відбувається. Це не тільки нові умови життя та діяльності, це й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки.

До важливих змін, які притаманні молодшому школяреві,можна віднести зміни, що пов’язані з характером його спілкування з оточуючими людьми. Центральною фігурою стає вчитель, який виступає авторитетом, арбітром, постачальником нової інформації. Дедалі більшого значення в житті учня початкової школи набувають однолітки.

Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став учнем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок чи бабуся, а школа,де навчальна діяльність стає провідною, обов’язковою, соціально значущою та оцінюваною, такою, що розширює права та обов’язки дитини, її взаємостосунки з навколишнім середовищем. Змінюється все життя дитини: усе підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам.

Адаптація – процес і результат зникнення напруження. Пристосування дитини до школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потрібно для того, щоб призвичаїтися до школи по-справжньому. Це досить тривалий процес, який пов’язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через 5-7 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими показники працездатності, у дитини спадає напруга та тривожність.

Діти, яким важче пристосуватися до школи, потребують особливої уваги та індивідуальної підтримки як з боку вчителя, так і з боку психолога, який здійснює психологічний супровід цього процесу.

Рекомендації батькам та педагогам:

- створення сприятливого психологічного клімату для дитини з боку всіх членів родини;
- роль самооцінювання дитини в адаптації до школи (чим нижче самооцінювання, тим більше труднощів у дитини у школі);
- перша умова шкільного успіху – самоцінність дитини для її батьків;
- формування інтересу до школи, прожитого шкільного дня;
- обов’язкове знайомство з дітьми класу і можливість спілкування з ними після школи;
- неприпустимість фізичних покарань, залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків);
- виключення таких мір покарання, як позбавлення задоволень, фізичні й психічні покарання;
- урахування темпераменту дитини у період адапації до шкільного навчання;
- надання дитині самостійності в навчальній роботі й організація контролю за її навчальною діяльністю;
- заохочення дитини не тільки за навчальні успіхи;
- моральне стимулювання досягнень дитини;
- розвиток самоконтролю і самооцінювання, самодостатності дитини.

В нашій школі існує 2 перших класи:

1 - А клас - Класний керівник - Дюдюнова Тамара Андріївна
1 - Б клас - Класний керівник - Безносенко Діана Олександрівна.

Як практичний психолог, під час дослідження адаптації було відведено по 15 уроків різних напрямків у кожному класі з метою спостереження за емоційним та психологічним самопочуттям учнів. Крім того досліджувалась активність та динамічність учнів на уроках, що давало можливість скласти як загальну картину процесу адаптації дітей, так і по кожному зокрема. Провівши ряд досліджень, а також групової і індивідуальної діагностики, можна зробити такі висновки. Процес адаптації учнів ще триває, але для більшості учнів обох класів адаптація пройшла, в цілому, успішно.

1 - А клас



Моторика рук, веселі пальчики



Діагностика готовності та адаптації до школи та навчання за методикою К.Йерасика.



1 - Б клас



Ігрові завдання пізнавальних процесів



Діагностика фонематичного слуху