Страницы

Слайдер фотографій

Заохочення обдарованих учнів до саморозвитку

Що може спонукати обдаровану і індивідуальну дитину до саморозвитку? Багато факторів, одним з яких є стимулювання діяльності дитини, яке залишається не лише зовнішнім стимулом, а у своєму розвитку здатне перетворитися на внутрішні стимули діяльності дитини. Однією з дієвих форм педагогічного стимулювання розвитку обдарованих дітей є заохочення.
  Що робити батькам і педагогам?
По - перше, давати інтелектуальне на­вантаження, що відповідає здібностям. По - друге, пропонувати творчі завдання. По - третє, вчити розставляти пріоритети, по можливості усвідомлюва­ти і підпорядковувати мотиви, ставити мету.

Якими є обдаровані діти?
Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості;
Мають активну пізнавальну потребу, що домінує;

Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.
Формувати в учнів уміння спілкуватися. Збагачувати словесний і інтелектуальний запас.

Найвищий рівень розвитку здібностей — та­лант і геній. Досягнення талановитих людей зав­жди мають величезне суспільно - історичне значення для життя багатьох поколінь. Геній відкриває нову епоху, створює новий напрям у науці, мистецтві,

Діти з загальною обдарованістю швидко оволодівають інформацією, легко її запам’ятовують і оперують нею як робочим інструментом у багатьох галузях знань – їх вважають ерудитами.

Інтелектуальна обдарованість – включає створення суб’єктивно і об’єктивно нових ідей, нешаблонністю підходів до розв’язання проблеми, легке сприйняття нового, руйнування стереотипів (тест Гальтона, Біне, Векслера, Гудінафа).

Сприйняття інтелектуальних здібностей оточенням у будь-якому суспільстві має парадоксальний характер: на відміну від інших видів обдарованості, високий інтелект не викликає симпатій, породжує заздрість, роздратування.

На допомогу вчителям та батькам:
Рекомендації вчителю для роботи з обдарованими дітьми
- Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».
- Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
- Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
- Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
- Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
- У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
- Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
- Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
- Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
- Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.

Рекомендації батькам обдарованих дітей

* Створіть безпечну психологічну атмосферу дитині в її пошуках, де вона могла б знайти розраду у разі своїх розчарувань і невдач.
* Підтримуйте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до ранніх невдач. Уникайте негативної оцінки творчих спроб дитини.
* Будьте терпимі до несподіваних ідей, поважайте допитливість ідеї дитини. Намагай­тесь відповідати на всі запитання, навіть якщо вони вам здаються безглуздими. Залишайте дитину одну і дозволяйте їй, якщо вона бажає, самій займатися своїми справами. Надлишок опіки може обмежити творчість.
* Допомагайте дитині формувати її систему цінностей, не обов'язково засновану на її системі поглядів, щоб вона могла поважати себе і свої ідеї поряд з іншими ідеями та їх носіями.
* Допомагайте дитині задовольняти основні людські потреби, оскільки людина, енергія якої скута основними потребами, рідко досягає висот у самовираженні. Допомагайте дитині долати розчарування і сумніви, коли вона залишається сама в процесі не зрозумілого ровесникам творчого пошуку: нехай дитина збереже свій твор­чий імпульс.
* Поясніть, що не на всі запитання дитини завжди можна відповісти однозначно. Для цього потрібен час, а з боку дитини — терпіння. Вона має навчитися жити в інтелекту­альному напруженні, не відкидаючи своїх ідей.
* Допомагайте дитині цінувати в собі творчу особистість. Однак її поведінка не має ви­ходити за межі пристойного.
* Допомагайте дитині глибше пізнати себе. Виявляйте симпатію до її перших спроб ви­разити таку ідею словами і зробити зрозумілою для оточення.

Типи обдарованості, які одразу помічає психолог:

Інтелектуальний тип обдарованості. Саме цих учнів учителі називають «розумними», кмітливими, «світлими головами» й «надією школи». Ці школярі, як правило, мають глибокі знання, самостійно їх здобувають — самі чита­ють складну літературу, навіть можуть критич­но поставитися до певних джерел. Учні цього типу обдарованості точно й глибоко аналізують навчальний матеріал, нерідко схильні до філо­софського осмислення матеріалу.

Високий інтелект, розвинутий розум до­зволяють їм з легкістю засвоювати різні пред­мети, однак різне став­лення цих учнів до шкільних предметів і, відповідно вчителів, призводить до того, що з одних предметів вони вчаться блискуче, а з інших - ні.

Два основних підти­пи інтелектуальної обда­рованості:

• виявляються насамперед загальні розумові здібності;
 • коли високі здіб­ності виявляються у спеціальній галузі знан­ня.

Пізнавальна потреба, яка є неодмінною ха­рактеристикою будь-якого типу обдарованості, саме в цих учнів виявляється найбільше. Як пра­вило, цей тип обдарованості має стійку систему пізнавальних інтересів, простежується у розумо­вих акселератів, «вундеркіндів».

Успішність інтелектуально обдарованих учнів не завжди збігається з рівнем їхніх здібно­стей: серед інтелектуалів є відмінники, трієчни­ки і навіть двієчники. Тут усе визначає не тільки інтелект, а й ставлення до навчання, школи.

Завдання школи - підтримувати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам'яті, логічного мислення.

Інтелектуальні здібності:

• Пізнавальний інтерес;
• інформаційна ерудиція;
• високий рівень інтелектуального розвитку;
• нестандартність мислення, його дивергентність;
• здатність до абстрагування;
• діалектне бачення.

Високий рівень розвитку інтелекту передбачає високий рівень творчих здібностей і навпаки.
Термін – інтелект не лише перешкода, але й необхідна умова досягнення успіху в демократичному суспільстві. Однак високий і надвисокий рівень інтелекту не гарантують творчих досягнень. Можна бути інтелектуалом і не стати творцем.

Виявлення обдарованих і талановитих дітей — це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.

Шановні батьки, діти та вчителі, пропоную вам провести маленький тест, і з’ясуємо хто краще діти чи дорослі:

Тест на кмітливість

Візьміть олівець і папір. Вам потрібно відповісти на кожне питання, як тільки Ви прочитаєте його. На весь тест Вам дається 4 хвилини, причому змінювати записані відповіді не дозволяється. Не дивіться у відповіді, поки Ви самі не відповісте на всі питання. Поїхали ...

1. Впишіть своє ім'я в рамку.
2. Візьміть 2 яблука з 5-ти. Скільки у Вас яблук?
3. Чи є в Англії День 4 липня?
4. Якщо у Вас всього один сірник, і Ви входите в темну кімнату, де є гасова лампа, газета і лучини для розпалювання, що Ви запалите в першу чергу?
5. У фермера було 17 овець. Всі, крім 9-ти, пропали. Скільки овець залишилося?
6. Скільки особин кожного виду тварин взяв Мойсей у свій ковчег?
7. Літак з Англійськими туристами летів з Голландії до Іспанії. У Франції він розбився. Де слід поховати що залишилися в живих?
8. Запишіть у вигляді єдиного числа 15 тисяч, п'ятнадцять сотень і 15.
9. Що Ви можете знайти у хвилинах, секундах і днях, але не в роках, декадах і століттях?
10. На чому Ви сидите, на чому спите і чим чистите зуби?

Відповіді:
1. У яку рамку?
2. Два яблука.
3. Так.
4. Сірник.
5. Дев'ять.
6. Жодної (Ковчег вів Ной)
7. Тих, хто залишився в живих не потрібно ховати.
8. 16515.
9. Літеру «Н».
10. На стільці, на ліжку, щіткою

Сподіваюся вам було цікаво, і на завершення, хотілося показати елементи щорічного, традиційного, інтелектуального конкурсу «Найрозумніший».

Конкурс серед 5 – 6 класів
«Найрозумніший»
Завдання: суть програми Найрозумніший в наступному: двадцять учасників однієї вікової категорії, запрошуються в студію після відбору на кастингу. Їм ставляться питання, які охоплюють абсолютно всі наукові теми, які проходять у школі . Десять учасників, які наберуть найбільшу кількість балів, переходять у другий тур. Програма "Найрозумніший" розрахована на те, щоб виявляти рівень розумових здібностей дітей, їх уміння швидко оцінювати ситуацію і давати правильну відповідь.
Переможець гри "Найрозумніший" визначається в третьому раунді - фінальному. Тут задаються питання з визначеної теми, яку учасник готував заздалегідь і знає її краще всього.
На сьогоднішній день, передача "Найрозумніший" - це не просто одна з численних ігор. Це унікальний, можна навіть сказати, марафон! Дивитися цю передачу корисно не тільки дітям, а й дорослим. Тому що часто там прослизають такі питання, відповіді на які не під силу дати більшості дорослих людей.

І тур «Загальний»
ІІ тур «Тема»
ІІІ тур: “Вгадай картинку”

Протягом проведення тестування, той, хто набирає більше балів,таких в класі 5 учасників а це 5 – 6 класи (5А, 5Б, - 6А,6Б), загалом 20 учасників. Конкурс дуже цікавий, тому інтерес учасників на високому рівні. Під час проведення конкурсу, присутні не тільки батьки, класні керівники, однокласники але й інші бажаючи.

Після проведення конкурсу «Найрозмніший», перемогли учні:

1 місце – Данов Д.(6 – А класу),
2 місце – Івлєва Інна (6 – Б класу),
3 місце – Коровін Ілля (6– А класу).






Отже, на завершення хотілося б зазначити, шановні батьки, цікавтеся життям своїх дітей протягом всього їхнього шкільного життя. Звертайте увагу на емоційний та психологічний стан вашої дитини. Для повноцінного життя вашої дитини потрібно виявити її нахили та направити дитину для саморозвитку своїх здібностей. Націлюйте свою дитину скоріше не на те, що в неї завжди все вийде, а на те, що навіть якщо щось вийде і не так, то все можна завжди виправити, адже всі розумні діти учаться на своїх помилках.

Пам'ятайте ваші діти чудово розуміють, як поводити себе з вами, ви повинні стати для своїх дітей не тільки батьками, але й наставниками, показуючи їм приклад для наслідування.