Страницы

Слайдер фотографій

Семінари

«Здоров’язберігаючі технології
у роботі класного керівника»
                                                   
                                                          «Здоров’є - не все, але без здоров’я - нічого»
                                                                                                                Сократ.
  Сучасна освіта характеризується широким впровадженням технологічного підходу.
 І це є об’єктивним процесом, новим етапом в еволюції освіти, на якому будуть переглянуті підходи до супроводу і забезпечення процесу природного розвитку дитини.
Поняття здоров’язберігаючі технології” об’єднує в собі всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я учнів.
Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:
·  сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
·  оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
·  повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Слід зазначити, що впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язано з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності.
Сутність здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій постає в комплексній оцінці умов виховання і навчання, які дозволяють зберігати наявний стан учнів, формувати більш високий рівень їхнього здоров’я, навичок здорового способу життя, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку, прогнозувати можливі зміни здоров’я і проводити відповідні психолого-педагогічні, корегувальні, реабілітаційні заходи з метою забезпечення успішності навчальної діяльності та її мінімальної фізіологічної “вартості”, поліпшення якості життя суб’єктів освітнього середовища.

Аналіз класифікацій існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи:
  • здоров’язберігаючі технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
  • оздоровчі – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
  • технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. Ці технології реалізуються завдяки включенню відповідних тем до предметів загально-навчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти;
  • виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини.
Слід зазначити, що поняття “здоров’язберігаюча” можна віднести до будь-якої педагогічної технології, яка в процесі реалізації створює необхідні умови для збереження здоров’я основних суб’єктів освітнього процесу – учнів та вчителів. І саме головне, що будь-яка педагогічна технологія має бути здоров’язберігаючою.
Знання, володіння і застосування здоров’язберігаючих технологій є важливою складовою професійної компетентності сучасного педагога, класного керівника. Учителі у тісному взаємозв’язку з учнями, батьками, медичними працівниками, практичними психологами, соціальними педагогами та соціальними працівниками, усіма тими, хто зацікавлений у збереженні і зміцненні здоров’я дітей, спроможні створити здоров’язберігаюче освітнє середовище, центром  якого буде – Школа сприяння здоров’ю.
Оскільки наш НВК №2 є опорним навчальним комплексом по здоров’язберігаючим  технологіями, тому і робота полягає в постійному розвитку і удосконаленню поглибленого вивчення та впровадження нових методів роботи з дітьми, батьками, вчителями. Важливим етапом у реалізації даних технологій крім теоретичного вивчення та просвіти є практична робота. Пропоную вам фрагмент практичного заняття з педагогами (класними керівниками), який можна використовувати у роботі з учнями на уроках та батьками на батьківських зборах.

                                         Практична частина
1    Вправа «Віконце»
    Всім учасникам роздається аркуш паперу на якому зображене віконце. Віконце
має 6 секторів, які потрібно заповнити, для знайомства. Потрібно дати відповідь на такі 6 запитань: 3 речі, які ви добре вмієте робити, найбільше досягнення у вашому житті, яке ваше комфортне місце, 3 людини, які на вас мають вплив, 3 слова, які б хотіли про себе почути, чого б ви собі побажали в даний період часу, саме зараз. Після того, як все написано, бажаючі зачитують свої записи, таким чином група зможе більше дізнатися про свого колегу (однокласника, друга і.т.д)


2       Вправа «Розгадай за дотиком»
   Учасникам пропонується розділитися на декілька груп (в залежності від кількості учасників), після цього кожна група сідає один за одним. Ведучий пояснює завдання. Із кожної групи викликаються останній учасник у ряді, кожному з них ведучий демонструє малюнок. Після того як учасники повернулись на свої місця, тренер дає команду розпочати вправу, останні учасники на спині напарника з переду малює пальцями той малюнок, який йому показав тренер, той малює наступному і.т.д, поки черга не доходить до першого учасника з кожної групи. Перед ним лежить аркуш паперу та ручка, він має намалювати те, що відчув на своїй спині. Підбиваючи підсумки тренер показує оригінал малюнку. А учасники порівнюють його із своїм витвором. Метою вправи є зближення групи та спостереження за тим наскільки учасники можуть передати інформацію та відтворити її правильно.

3    Вправа  «Будиночок»
      Учасники діляться по групам, кожна група отримує ватман та олівці чи фломастери. Після того, як все готово, учасникам дається завдання намалювати будинок в якому кожен учасник групи обере лише одну деталь будинку (двері, вікно, стіл, чашка і.т.д).  по завершенню малюнків кожної з груп, учасники демонструють свої будинки оголошуючи по черзі, який елемент будинку вони обрали і чому. Після того, як групи висловилися тренер ставить запитання, про те, яким би був будинок, без якоїсь деталі, учасники відповідають. Завданням цієї вправи в тому, щоб акцентувати увагу на згуртованості, та важливості кожного у діяльності педагогічного колективу, як наслідок колективу учнів чи батьків.

4
    Вправа «Подарунок»
  На завершення учасники групи отримують маленькі аркуші паперу, на яких вони намалюють на напишуть свої побажання сусідові з права. Після завершення роботи, кожен учасник дарує свій подарунок та бажає всього найкращого. Мета даної вправи в тому, щоб завершити заняття із гарним настроєм. А як відомо гарний настрій – перша ознака здорової особистості як фізично так і психологічно.
                                        
                                              Висновки та рекомендації:
          Впровадження здоров'язберігаючих технологій потребує від учителя, по-перши, не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів, індивідуальні мовні особливості кожного учня. Намагатися планувати такі види роботи, які сприяють зниженню втоми. Здоров'язберігаючі технології передбачають : зміну видів діяльності, чергування інтелектуальної , емоційної, рухової видів діяльності; групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності , вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій, нестандартних уроків, інтегрованих уроків.
     Велике значення для попередження втоми є чітка організація навчальної праці. На уроках, де більша частина навчальна діяльність пов’язана з класною дошкою, дуже важливо, щоб до початку уроку було зроблено необхідні записи на дошці: завдання для усного рахунку, опитування, можливо, план роботи на уроці. Можна зразу вказати в залежності від ступеня складності завдання якому рівню відповідає його виконання. Знаючи весь план уроку, які знання, вміння, навички необхідно набути , який обсяг роботи виконати, учень може обрати ступінь складності завдання, розподілити свою роботу на свій погляд, що формує учня як суб’єкта навчальної діяльності.
 Під час вивчення нового матеріалу добре ,коли весь матеріал уроку записаний на дошці або на плакаті й при підведенні підсумків уроку є можливість охопити ще раз поглядом виведені формули, співвідношення, графіки тощо.
 Важливою є робота з профілактики стресів. Хороші результати дає робота в парах, групах як на місцях так і біля дошки, де ведений, більш «слабкий» учень відчуває підтримку товариша. Антистресовим моментом на уроці є стимулювання учнів до різноманітних способів ров’язання, не боячись помилитися, отримати неправильну відповідь.
 Ставлення учнів до свого здоров'я, за думкою більшості спеціалістів, є основою здоров'язбереження, так як через мотивацію цього ставлення можна здійснити ціннісне - орієнтовану діяльність дітей та підлітків по збереженню та зміцненню власного здоров'я. У зв'язку з цим пропаганда здорового способу життя через валеологічне та екологічне виховання засобами уроків є складовою у розв'язанні проблеми здоров'язбереження.
 Адміністрацією нашої школи розроблені методичні поради для вчителів 1 – 5 класів щодо формування в учнів свідомого ставлення до власного здоров'я, які передбачають допомогу вчителю у плануванні діяльності учнів, застосуванні всіх рівнів процесу прийняття рішень , враховуючи вікові особливості та рівень розвитку у кожному класі за алгоритмом «Стій! Виріши … Дій!». У кожному класі початкової школи учні поступово підвищують рівень самостійності застосування процесу прийняття рішень, беручи на себе все більше відповідальності за його впровадження. Така робота сприяє індивідуальному розвитку дитини: переходячи від першого до наступних класів все більше усвідомлюють важливість для них процесу прийняття рішень і значення етапів та кроків на кожному віковому рівні.
 Для всебічної реалізації зазначеної проблеми не від’ємного частиною роботи є взаємодію з батьками, громадкістю щодо валеологічного виховання учнів.
 
    На базі Олександрівського НВК №1, 08 листопада 2018р, відбувся районний семінар для соціально – психологічної служби на тему: «Профілактика суїцидальної поведінки дітей та учнівської  молоді». Наші колеги обговорювали  актуальну тему суїцидальної поведінки. Це   поняття більш широке, воно включає в себе будь-які внутрішні та зовнішні форми психічних актів, які спрямовуються уявленнями про позбавлення себе життя.  Воно є наслідком соціально-психологічної дезадаптації особистості в умовах мікро-соціального конфлікту, який переживається. Суїцидальна поведінка включає усі прояви суїцидальної активності - думки, наміри, висловлювання, загрози, спроби самогубства,  і являє собою ланцюг аутоагресивних дій людини, свідомо чи навмисно спрямованих на позбавлення себе життя через зіткнення з нестерпними життєвими обставинами. На завершення, практичні психологи та соціальні педагоги за круглим столом обговорювали та ділилися досвідом  роботи  по даній темі.